Rajstopy przeciwżylakowe – dla kogo?

03-06-2020

Żylaki na nogach są coraz częstszym problemem osób w młodym wieku. Główną ich
przyczyną jest siedzący tryb życia, w tym wielogodzinna praca i nauka przed komputerem.
Dodatkowo na pojawianie się żylaków wpływ mają obciążenia genetyczne, przyjmowane leki,
a wśród kobiet także ciąża. Na szczęście w zależności od indywidualnej sytuacji każdej osoby,
skutecznie można zniwelować problem żylaków w każdym wieku. Wśród stosowanych metod
wyróżnia się rajstopy i skarpety uciskowe. Kto powinien z tej opcji korzystać?


Żylaki u osób starszych


Choć żylaki coraz częściej pojawiają się u osób młodszych, nadal są domeną ludzi w starszym
wieku. Ze względu na osłabienie naczyń krwionośnych, płynąca w nich krew coraz mocniej
nadwyręża ich strukturę, w efekcie doprowadzając do pojawiania się nieestetycznych
pajączków, czy opuchlizny. Rajstopy i podkolanówki uciskowe podtrzymują osłabione żyły, tym
samym zabezpieczając nogi przed pojawieniem się nieprzyjemnych dolegliwości. Ważne jest,
by rajstopy lub podkolanówki dobrać z pomocą specjalisty, gdyż poszczególne modele różnią
się między sobą siłą kompresji. Istotne jest także regularne ich stosowanie, gdyż tylko w ten
sposób można ustrzec się przed bolącymi nogami, opuchlizną i pojawieniem się
nieestetycznych żylaków.


Żylaki u osób młodych i kobiet w ciąży


Żylaki coraz częściej spotykane są także u osób w młodym wieku. Dlatego, aby im zapobiec,
poza codzienną aktywnością fizyczną i stosowaniem właściwej diety, w ramach profilaktyki
zalecane jest noszenie rajstop uciskowych, choćby o najniższej sile kompresji. Dotyczy to
przede wszystkim osób, które ze względu na siedzącą lub stojącą pracę, a także
uwarunkowania genetyczne są zdecydowanie bardziej narażone na powstanie tych
nieprzyjemnych dolegliwości. Rajstopy uciskowe zalecane są także kobietom w ciąży oraz
okresie połogu, gdyż w tym okresie wzrasta ryzyko powstawania żylaków.
Niezależnie od wieku, poza noszeniem rajstop lub podkolanówek uciskowych bardzo ważne
jest utrzymywanie zdrowego trybu życia - a co za tym idzie dbanie o zdrową i zróżnicowaną
dietę, praktykowanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie nóg, a także zapewnianie
odpowiedniej dawki fizjologicznego ruchu w postaci spacerów, biegania, pływania, czy jazdy
na rowerze.