PROFILAKTYKA I ZAPOBIEGANIE ŻYLAKOM

02-01-2020

We współczesnym świecie problem żylaków staje się coraz bardziej powszechny także u młodych ludzi. Siedzący tryb życia, mało ruchu, przetworzona żywność – wszystko to przyspiesza ich powstawanie, szczególnie w przypadku genetycznych predyspozycji. Dzięki odpowiedniej profilaktyce możliwe jest złagodzenie objawów, opóźnienie, a także zapobieganie powstania problemu.

Aktywność fizyczna

Jednym z głównych powodów, dla których żylaki pojawiają się na nogach, jest nieodpowiednia dawka ruchu, siedząca lub stojąca praca. Nie musisz ćwiczyć codziennie po kilka godzin, aby zapewnić swoim żyłom odpowiednią pomoc — wystarczy już 30 minut aktywności fizycznej, 3 razy w tygodniu, aby „pompa mięśniowa” działała poprawnie i pobudzała krążenie żylne. Najkorzystniejsze w przypadku żylaków są sporty angażujące do pracy całe ciało i wzmacniające mięśnie nóg takie jak pływanie, jazda na rowerze, czy spacer.

Odpowiednia dieta i suplementy

Częste zaparcia mogą także przyspieszyć powstawanie żylaków, zatem wyeliminuj ze swojej diety przetworzoną żywność, cukier, słodkie napoje i zastąp je produktami bogatymi w błonnik, takimi jak orzechy, kasze, surowe i gotowane warzywa. Jeśli doskwierają Ci częste opuchnięcia stóp, wyeliminuj ze swojej diety również sól, która zatrzymuje wodę w organizmie. Dodatkowo możesz wzbogacić dietę o produkty działające przeciwzakrzepowo jak jagody, wiśnie, ciemne winogrona i fasola, a także stosować naturalne preparaty bogate w rutynę i diosminę, wzmacniające żyły.

Zmiana garderoby i nawyków

Aby zapobiec powstaniu żylaków, zrezygnuj ze zbyt obcisłej garderoby i wysokich obcasów. Skarpety, czy bielizna ze zbyt ciasną gumką mogą sprzyjać powstawaniu zatorów, a obcasy spowalniają działanie „pompy mięśniowej”, która odprowadza krew z nóg. Także zbyt ciepłe kąpiele, czy częste korzystanie z sauny dodatkowo rozszerza naczynia krwionośne, co przyspiesza powstawanie pajączków

Nawet posiadając predyspozycje genetyczne do wystąpienia żylaków, domowymi sposobami i odpowiednią dawką ruchu możesz spowolnić lub zatrzymać proces ich powstawania, a także pozbyć się objawów, które już się pojawiły. Szczególnie ważne jest dbanie o zdrowy styl życia, a gdy zauważysz pierwsze objawy, koniecznie udaj się do specjalisty po rzetelną diagnozę.